Diagnostika žáka
Pedagogická diagnostika
Portfoliový úkol – diagnostická činnost v praxi
Obor studia: Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Forma studia: Kombinované
Školní rok: 2018/201
Sebehodnocení |
|
|||||
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
N |
|
Velmi úspěšně |
Úspěšně |
Průměrně |
Částečně neúspěšně |
Zcela neúspěšně |
Kriterium nelze použít |
|
Používám terminologii PD |
3 |
|||||
Volím vhodné metody a nástroje k cíle diagnostické činnosti |
4 |
|||||
Provádím sběr adekvátních dat |
4 |
|||||
Vyhodnocuji a interpretuji získaná data |
3 |
|||||
Formuluji zjištění (diagnózu) a možná opatření: |
2 |
|||||
Formální úprava práce |
4 |
|||||
Peer-assessment |
|
|||||
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
N |
|
Velmi úspěšně |
Úspěšně |
Průměrně |
Částečně neúspěšně |
Zcela neúspěšně |
Kriterium nelze použít |
|
Používá terminologii PD |
|
|||||
Volí vhodné metody a nástroje k cíle diagnostické činnosti |
|
|||||
Provádí sběr adekvátních dat |
|
|||||
Vyhodnocuje a interpretuje získaná data |
|
|||||
Formuluje zjištění (diagnózu) a možná opatření: |
|
|||||
Formální úprava práce |
|
|||||
Diagnostika žáka
Zadání práce:
Vyberete si jednoho žáka třídy, ideálně žáka s obtížemi při učení, v chování, nebo i žáka nadaného a realizujte diagnostickou činnost dle následujícího postupu:
- Zjistěte si informace k vybranému žákovi od učitele, třídního učitele, popř. pracovníků školního poradenského pracoviště.
- Charakterizujte žáka, jeho obtíže a uveďte důvod, proč jste si ho vybrali.
- Zformulujte cíl diagnostické činnosti.
- K danému cíli zvolte vhodné metody diagnostické činnosti: vyberete si minimálně tři metody, které použijete a doložíte sběr dat.
- Vyhodnoťte data, interpretujte je.
- Zformulujte zjištění.
- Zformulujte opatření a připravte si plán podpůrných opatření, nebo IVP.
- Charakteristika žáka
Žákyně devátého ročníku. Ve druhé třídě ji byla diagnostikována dyslexie. Žákyně je výbornou studentkou, velmi inteligentní a cílevědomá, což pravděpodobně vedlo k tomu, že odmítla nadále navštěvovat PPP. Všichni učitelé jsou informováni o jejích dyslektických obtížích a vychází ji vstříc i přes to, že nemá platné doporučení. Žákyně se pečlivě připravuje na výuku. Je na sebe velmi tvrdá a pokud se ji nedaří, reaguje na vlastní osobu velmi negativně. Má nadání na kreslení.
- Cíl diagnostické činnosti
Cílem mé diagnostické činnosti je, pomoci zlepšit styl učení žákyně.
(výuka anglického jazyka)
- Plán diagnostické činnosti
Pozorování ve standardních i nestandardních situacích ve třídě.
Vedení rozhovoru s žákyní.
Žákyně vypracuje test, který vyhodnotí její učební styl.
4. Zvolené metody a nástroje diagnostické činnosti (jejich specifikace)
a) Pozorování – nestrukturované, dlouhodobé pozorování
b) Didaktický test – what´s your learning style
c) Rozhovor – nestandardizovaný rozhovor
- Sběr a zpracování diagnostických údajů (doložíte např. pozorovací archy, přepis rozhovoru, vyplněný dotazník, kresbu, didaktický test,…)
Rozhovor
Jak dlouho se učíš angličtinu.
Na základce jsem začala od třetí třídy, ale před tím jsem ji měla ještě chvíli ve školce.
Byla jsi někdy v PPP?
Ano, někdy na prvním stupni.
Co ti diagnostikovali?
Dyslexii.
Proč jsi v sedmé třídě nešla doporučení z PPP prodloužit?
Po poradě s rodiči a třídní učitelkou jsme se domluvili, že to není nutné. Učitelé mi vycházejí vstříc, potřebuji na úkol jen víc času.
V čem tě dyslexie brzdí, dokážeš to popsat?
Řekla bych, že v mluvené formě je to v pohodě, ale při psaní jo.
A co například při učení slovíček?
Výslovnost jsem se naučila vždy rychle, ale do teď si někdy vzpomenout, jak se, co píše.
Jak se slovíčka učíš? Vypisuješ si je? Máš třeba nějakou techniku – papírky něco si je nahlas opakuješ – nebo něco, co ti pomáhá?
Nevypisuju, zvýrazňuju nebo si k tomu něco nakreslím, pak si to párkrát přečtu a vyzkouším se. Zakryju si jednou jak se to píše v angličtině a jednou v český překlad.
Kde nebo v jaké formě toho nejvíc pochytíš?
Z filmů, fráze z filmů, pak vím, s čím se to slovo dá použít.
Věnuješ se angličtině ve svém volném čase?
Angličtina je všude a já osobně navíc ještě sleduju filmy a seriály, poslouchám zahraniční rádia a píšu si s lidmi anglicky. Takže ano, věnuji.
Didaktický test – What´s your learning style?
- Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů (analyzujte získaná data a interpretujte zjištění)
Your Scores:
- Auditory: 30%
- Visual: 35%
- Tactile: 35%
You are a Visual/Tactile learner.
Výsledky testu žákyně indikují, že je žákyní preferující zrakový styl a styl hmatový a pohybový. To znamená, že vyžaduje při učení vizuální oporu. Toto zjištění potvrzuje i sama žákyně v rozhovoru, kde uvádí, že využívá zvýrazňování a doplňuje zápisky kresbou. Z pozorování vyplývá, že žákyně je pod větším stresem, když ji chybí jakákoli vizuální opora, potřebuje pak daleko více času a vyskytuje se pak jejím projevu zvýšená chybovost.
5. Celkový závěr za všechny použité metody (ze všech dosavadních zjištěních sumarizujte závěr, výsledek zjištění:
Žákyně je velmi cílevědomá, výuce angličtiny se věnuje i ve svém volném čase tak, že namotivována je adekvátně. Její dyslektické potíže se ji pílí téměř podařilo odstranit, přesto problémy má v časové tísni. Psaná forma anglických slov ji také činní obtíže. Vzhledem k tomu, že testem a dotazováním bylo zjištěno, že pro žákyni je přirozený vizuální styl učení, bylo by záhodno využívat metod podporující vizuální učení ve výuce.
- Připravte plán podpůrného opatření
III. Podpůrná opatření ve škole (Doplňte konkrétní postupy v těch kategorií podpůrných opatření, které uplatňujete.) |
a) Metody výuky (specifikace úprav metod práce se žákem) |
Používat obrázky a karty při výuce nových slovíček. Snaha o co největší vizualizaci tzn. Obrázky, schémata, fotografie, mapy, krátké filmy, dramatizace. |
b) Organizace výuky (úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni) |
Žákyni posadit do přední lavice. |
c) Hodnocení žáka (vymezení úprav hodnocení, jak hodnotíme, co úpravami hodnocení sledujeme, kritéria) |
Žákyni dávat více času na vypracování zadaného úkolu. Preferovat ústní hodnocení |
d) Pomůcky (učebnice, pracovní listy, ICT technika, atd.) |
Kartičky, PC, zvýrazňovače,…. |
- Reflektujte svoji zkušenost s diagnostickou činností a následně se zhodnoťte v tabulce na úvodní straně.
Všeobecně se spoléhám především na pozorování žáka ve výuce i mimo ni. Pokud má žák nějaké výukové obtíže, které mu byly diagnostikovány kombinuji výsledky pozorování s doporučeními poradenských pracovišť. Diagnostické test testy používám pro zjišťování aktuálních znalostí žáka. Takto podrobnou písemnou diagnostiku žáka jsem prováděla poprvé.