Diagnostika žáka

Pedagogická diagnostika

Portfoliový úkol – diagnostická činnost v praxi

 

Obor studia: Učitelství anglického jazyka pro základní školy

Forma studia: Kombinované         

Školní rok: 2018/201

 

 

 

Sebehodnocení

 

5

4

3

2

1

N

Velmi úspěšně

Úspěšně

Průměrně

Částečně neúspěšně

Zcela  neúspěšně

Kriterium nelze použít

Používám terminologii PD

3

Volím vhodné metody a nástroje k cíle diagnostické činnosti

4

Provádím sběr adekvátních dat

4

Vyhodnocuji a interpretuji získaná data

3

Formuluji zjištění (diagnózu) a možná opatření:

2

Formální úprava práce

4

Peer-assessment

 

5

4

3

2

1

N

Velmi úspěšně

Úspěšně

Průměrně

Částečně neúspěšně

Zcela  neúspěšně

Kriterium nelze použít

Používá terminologii PD

 

Volí vhodné metody a nástroje k cíle diagnostické činnosti

 

Provádí sběr adekvátních dat

 

Vyhodnocuje a interpretuje získaná data

 

Formuluje zjištění (diagnózu) a možná opatření:

 

Formální úprava práce

 

             

 

Diagnostika žáka

 

Zadání práce:

Vyberete si jednoho žáka třídy, ideálně žáka s obtížemi při učení, v chování, nebo i žáka nadaného a realizujte diagnostickou činnost dle následujícího postupu:

 

  1. Zjistěte si informace k vybranému žákovi od učitele, třídního učitele, popř. pracovníků školního poradenského pracoviště.
  2. Charakterizujte žáka, jeho obtíže a uveďte důvod, proč jste si ho vybrali.
  3. Zformulujte cíl diagnostické činnosti.
  4. K danému cíli zvolte vhodné metody diagnostické činnosti: vyberete si minimálně tři metody, které použijete a doložíte sběr dat.
  5. Vyhodnoťte data, interpretujte je.
  6. Zformulujte zjištění.
  7. Zformulujte opatření a připravte si plán podpůrných opatření, nebo IVP.

 

 

  1. Charakteristika žáka

Žákyně devátého ročníku. Ve druhé třídě ji byla diagnostikována dyslexie. Žákyně je výbornou studentkou, velmi inteligentní a cílevědomá, což pravděpodobně vedlo k tomu, že odmítla nadále navštěvovat PPP. Všichni učitelé jsou informováni o jejích dyslektických obtížích a vychází ji vstříc i přes to, že nemá platné doporučení. Žákyně se pečlivě připravuje na výuku. Je na sebe velmi tvrdá a pokud se ji nedaří, reaguje na vlastní osobu velmi negativně. Má nadání na kreslení.

  1. Cíl diagnostické činnosti

Cílem mé diagnostické činnosti je, pomoci zlepšit styl učení žákyně.

(výuka anglického jazyka)

  1. Plán diagnostické činnosti

Pozorování ve standardních i nestandardních situacích ve třídě.

Vedení rozhovoru s žákyní.

Žákyně vypracuje test, který vyhodnotí její učební styl.

4. Zvolené metody a nástroje diagnostické činnosti (jejich specifikace)

            a) Pozorování – nestrukturované, dlouhodobé pozorování

b) Didaktický test – what´s your learning style

c) Rozhovor – nestandardizovaný rozhovor

 

  • Sběr a zpracování diagnostických údajů (doložíte např. pozorovací archy, přepis rozhovoru, vyplněný dotazník, kresbu, didaktický test,…)

Rozhovor

Jak dlouho se učíš angličtinu.

Na základce jsem začala od třetí třídy, ale před tím jsem ji měla ještě chvíli ve školce.

Byla jsi někdy v PPP?

Ano, někdy na prvním stupni.

Co ti diagnostikovali?

Dyslexii.

Proč jsi v sedmé třídě nešla doporučení z PPP prodloužit?

Po poradě s rodiči a třídní učitelkou jsme se domluvili, že to není nutné. Učitelé mi vycházejí vstříc, potřebuji na úkol jen víc času.

V čem tě dyslexie brzdí, dokážeš to popsat?

Řekla bych, že v mluvené formě je to v pohodě, ale při psaní jo.

A co například při učení slovíček?

Výslovnost jsem se naučila vždy rychle, ale do teď si někdy vzpomenout, jak se, co píše.

Jak se slovíčka učíš? Vypisuješ si je? Máš třeba nějakou techniku – papírky něco si je nahlas opakuješ – nebo něco, co ti pomáhá?

Nevypisuju, zvýrazňuju nebo si k tomu něco nakreslím, pak si to párkrát přečtu a vyzkouším se. Zakryju si jednou jak se to píše v angličtině a jednou v český překlad.

Kde nebo v jaké formě toho nejvíc pochytíš?

Z filmů, fráze z filmů, pak vím, s čím se to slovo dá použít.

Věnuješ se angličtině ve svém volném čase?

Angličtina je všude a já osobně navíc ještě sleduju filmy a seriály, poslouchám zahraniční rádia a píšu si s lidmi anglicky. Takže ano, věnuji.

 

Didaktický test – What´s your learning style?

 

1. What kind of book would you like to read for fun?

 A book with lots of pictures in it

 A book with lots of words in it

 A book with word searches or crossword puzzles

2. When you are not sure how to spell a word, what are you most likely to do?

 Write it down to see if it looks right

 Spell it out loud to see if it sounds right

 Trace the letters in the air (finger spelling)

3. You're out shopping for clothes, and you're waiting in line to pay. What are you most likely to do while you are waiting?

 Look around at other clothes on the racks

 Talk to the person next to you in line

 Fidget or move back and forth

4. When you see the word "cat," what do you do first?

 Picture a cat in your mind

 Say the word "cat" to yourself

 Think about being with a cat (petting it or hearing it purr)

5. What's the best way for you to study for a test?

 Read the book or your notes and review pictures or charts

 Have someone ask you questions that you can answer out loud

 Make up index cards that you can review

6. What's the best way for you to learn about how something works (like a computer or a video game)?

 Get someone to show you

 Read about it or listen to someone explain it

 Figure it out on your own

7. If you went to a school dance, what would you be most likely to remember the next day?

 The faces of the people who were there

 The music that was played

 The dance moves you did and the food you ate

8. What do you find most distracting when you are trying to study?

 People walking past you

 Loud noises

 An uncomfortable chair

9. When you are angry, what are you most likely to do?

 Put on your "mad" face

 Yell and scream

 Slam doors

10. When you are happy, what are you most likely to do?

 Smile from ear to ear

 Talk up a storm

 Act really hyper

11. When in a new place, how do you find your way around?

 Look for a map or directory that shows you where everything is

 Ask someone for directions

 Just start walking around until you find what you're looking for

12. Of these three classes, which is your favourite?

 Art class

 Music class

 Gym class

13. When you hear a song on the radio, what are you most likely to do?

 Picture the video that goes along with it

 Sing or hum along with the music

 Start dancing or tapping your foot

14. What do you find most distracting when in class?

 Lights that are too bright or too dim

 Noises from the hallway or outside the building (like traffic or someone cutting the grass)

 The temperature being too hot or too cold

15. What do you like to do to relax?

 Read

 Listen to music

 Exercise (walk, run, play sports, etc.)

16. What is the best way for you to remember a friend's phone number?

 Picture the numbers on the phone as you would dial them

 Say it out loud over and over and over

 Write it down or store it in your phone contact list

17. If you won a game, which of these three prizes would you choose?

 A poster for the wall

 A music CD or mp3 download

 A game of some kind (or a football or soccer ball, etc.)

18. Which would you rather go to with a group of friends?

 A movie

 A concert

 An amusement park

19. What are you most likely to remember about new people you meet?

 Their face but not their name

 Their name but not their face

 What you talked about with them

20. When you give someone directions to your house, what are you most likely to tell them?

 A description of building and landmarks they will pass on the way

 The names of the roads or streets they will be on

 "Follow me—it will be easier if I just show you how to get there."

 

 

 

 

 

           

  • Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů (analyzujte získaná data a interpretujte zjištění)

Your Scores:

  • Auditory: 30%
  • Visual: 35%
  • Tactile: 35%

You are a Visual/Tactile learner.

Výsledky testu žákyně indikují, že je žákyní preferující zrakový styl a styl hmatový a pohybový. To znamená, že vyžaduje při učení vizuální oporu. Toto zjištění potvrzuje i sama žákyně v rozhovoru, kde uvádí, že využívá zvýrazňování a doplňuje zápisky kresbou. Z pozorování vyplývá, že žákyně je pod větším stresem, když ji chybí jakákoli vizuální opora, potřebuje pak daleko více času a vyskytuje se pak jejím projevu zvýšená chybovost.

 

           

 

5. Celkový závěr za všechny použité metody (ze všech dosavadních zjištěních sumarizujte závěr, výsledek zjištění:

Žákyně je velmi cílevědomá, výuce angličtiny se věnuje i ve svém volném čase tak, že namotivována je adekvátně. Její dyslektické potíže se ji pílí téměř podařilo odstranit, přesto problémy má v časové tísni. Psaná forma anglických slov ji také činní obtíže. Vzhledem k tomu, že testem a dotazováním bylo zjištěno, že pro žákyni je přirozený vizuální styl učení, bylo by záhodno využívat metod podporující vizuální učení ve výuce.

 

  1. Připravte plán podpůrného opatření

III. Podpůrná opatření ve škole

(Doplňte konkrétní postupy v těch kategorií podpůrných opatření, které uplatňujete.)

a) Metody výuky

(specifikace úprav metod práce se žákem)

Používat obrázky a karty při výuce nových slovíček. Snaha o co největší vizualizaci tzn. Obrázky, schémata, fotografie, mapy, krátké filmy, dramatizace.

b) Organizace výuky

(úpravy v organizaci výuky ve školní třídě, případně i mimo ni)

Žákyni posadit do přední lavice.

c) Hodnocení žáka

 (vymezení úprav hodnocení, jak hodnotíme, co úpravami hodnocení sledujeme, kritéria)

Žákyni dávat více času na vypracování zadaného úkolu. Preferovat ústní hodnocení

d) Pomůcky

(učebnice, pracovní listy, ICT technika, atd.)

Kartičky, PC, zvýrazňovače,….

 

  1. Reflektujte svoji zkušenost s diagnostickou činností a následně se zhodnoťte v tabulce na úvodní straně.

Všeobecně se spoléhám především na pozorování žáka ve výuce i mimo ni. Pokud má žák nějaké výukové obtíže, které mu byly diagnostikovány kombinuji výsledky pozorování s doporučeními poradenských pracovišť. Diagnostické test testy používám pro zjišťování aktuálních znalostí žáka. Takto podrobnou písemnou diagnostiku žáka jsem prováděla poprvé.