Tipy pro úspěšnou komunikaci s rodiči

 

Do běžné pedagogické praxe patří nejen každodenní komunikace s dětmi a kolegy, ale samozřejmě také komunikace s rodiči. Poster má sloužit jako malý průvodce vedoucí k pozitivní komunikaci mezi pedagogem a rodičem. Zaměřuje se pouze na aspekty ovlivňující komunikaci pozitivně, poster se nevěnuje komunikačním chybám jako například mentorování, hodnocení, ironie vedoucím k takzvaným vztahovým válkám, které jsou naprosto nežádoucí v rozhovoru s rodiči.

Největší pozornost je zaměřena na tři základní komunikační principy, a to Zpětná vazba, Nenásilná komunikace a Aktivní naslouchání. Pravidla pro zpětnou vazbu jsou nestranně popsat chování komunikačního partnera a popsat narovinu jaké pocity to ve mně vyvolává. Nenásilná komunikace má čtyři složky (Rosenberg, 2013) a to pozorování, pocity, potřeby a prosba. Aktivní naslouchání využívá technik jako povzbuzení, parafrázování, shrnutí, objasňování, uznání.

Poster obsahuje také další obecné tipy k jednání s rodiči, co vlastně může rozhovor podpořit a co naopak, jedná se vlastně o obecné principy, které poslouží dobře i v běžném životě. Jako například chápat a oceňovat druhého, mluvit jen sám za sebe, nepodléhat afektu, nevyhýbat se kritice a uznat svoji chybu či zaměřit se na spolupráci s rodičem - řešit problém společně s rodičem jako partneři, kteří usilují o stejný cíl.

Zdroje:

FELCMANOVÁ, Alena. Rodiče - nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Praha: Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty, 2013. ISBN 978-80-87456-45-3.

ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Vyd. 3. Přeložil Norma GARCÍOVÁ. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

 

 

 

 

 

Make a website for free Webnode